Tworzenie marki od podstaw – od czego warto zacząć?
Od dawna kiełkuje w Tobie pomysł na biznes, jednak nie wiesz, od czego zacząć? Odpowiedź jest prosta – od podstaw! Wbrew jednak pozorom branding, czyli tworzenie marki od zera, wcale nie jest łatwym zadaniem. Jak się za nie zabrać? O czym pamiętać, aby odnieść sukces?
Marka od podstaw? Ze specjalistą sukces gwarantowany!
Silna, odporna na zawirowania rynkowe i rozpoznawalna w branży – właśnie taka powinna być Twoja marka. Żeby osiągnąć te założenia, czeka Cię sporo pracy. Branding, czyli stworzenie marki od podstaw, to bowiem długotrwały, skomplikowany i wymagający zaangażowania proces. Trudno przez niego przebrnąć bez specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Dlatego skorzystanie z usług specjalisty to najlepsza rada, jaką możesz otrzymać.
Efektem współpracy z ekspertem jest marka, która sprzedaje i wręcz sama buduje swoją pozycję w branży. Otrzymuje bowiem silne podstawy – ma wizję, misję i cele, które konsekwentnie realizuje. W efekcie jest spójna i interesująca. Umiejętnie też korzysta z narzędzi marketingowych, co pozwala jej zaistnieć i utrwalić się w świadomości odbiorców, a także piąć się w wynikach wyszukiwania i efektywnie docierać do grona potencjalnych klientów.
Dzięki know-how specjalisty marka staje się podstawą sukcesu firmy i produktów (usług), które sprzedaje. Zawiera w sobie obietnicę i gwarancję jej spełnienia, co skłania odbiorców do zakupu, a także wzmacnia zaufanie do marki i lojalność klientów. W efekcie wybierają ją ponownie i ponownie, i jeszcze raz.
Tworzenie marki od podstaw – od czego zacząć?
Silną, stabilną i rozpoznawalną markę, która sprzedaje, wykuwa się w mozole. Nie ma tu miejsca na drogę na skróty i prowizorkę, która przetrwa chwilę. Odbiorcy zaraz bowiem wyczują fałsz oraz niepewność. W efekcie nie obdarzą marki zaufaniem. I choć spontaniczne działania też przynoszą efekty, długofalowa, dobrze zaplanowana strategia budowania marki daje największą szansę na sukces. Rozumiany wielorako – jako osiągnięcie konkretnego zysku finansowego, wypracowanie rozpoznawalności w branży czy też zdobycie wiernego grona odbiorców.
Od czego więc warto zacząć tworzenie marki?
- Wstępny koncept marki, jej misja, wizja i filozofia. Zastanów się, dlaczego chcesz stworzyć tę markę i co ma ona wnosić na rynek i jakie wartości reprezentować. Co za nią stoi? Czy ma do czegoś nawiązywać? Jaką obietnicę („brand promise”) daje klientom? Jakie problemy odbiorców rozwiązuje? Z czym ma się kojarzyć? Jak widać, pytań jest wiele i nie zawsze można udzielić jednoznacznej odpowiedzi na nie. Wsparcie specjalisty będzie więc nieocenione.
- Grupa docelowa. Marka nie może powstawać w oderwaniu od grupy docelowej. Jeśli będzie trafiać do wszystkich, tak naprawdę nie trafi do nikogo. Stanie się miałka i pozbawiona wyrazu. Dlatego tak istotną kwestią jest ustalenie potencjalnych odbiorców marki i sygnowanych jej logo produktów (usług).
- Insight konsumencki. Często jest pomijany. Tymczasem pozwala odkryć motywacje, potrzeby i problemy klientów. Dzięki informacjom, które dostarcza, można łatwiej dopasować markę i oferowane przez nią produkty/usługi do oczekiwań i aspiracji odbiorców. Pozwala to uzyskać spójność i zsynchronizować działania.
- Badanie konkurencji. Nie tylko dostarcza informacji o konkurencji, ale również pozwala się od niej zdystansować i określić sposoby, dzięki którym marka może się odróżnić od innych podmiotów działających w danej branży.
- Postrzeganie marki, jej osobowość, charakter, archetypy i wyróżnik. Teraz pora na dopracowanie marki. To na tym etapie wykuwa się elementy, które będą wpływać na komunikację werbalną i wizualną marki oraz plan marketingowy.
Tworzenie marki od podstaw to złożony i wymagający proces. Nie ma gotowego przepisu, który sprawdza się zawsze. Każda marka jest bowiem inna i różne wyzwania spotyka na swojej drodze. Wsparcie specjalisty już na starcie pozwala wyeliminować wiele z nich. Już nie musisz błądzić po omacku, by stworzyć markę, która odniesie sukces.
źródło: ewanizio.pl